reklamiarski
reklamiarski: znaczenie wyrazu, w odniesieniu do prymitywnej reklamy.
Encyklopedie humanistyczne
reklamiarski: znaczenie wyrazu, w odniesieniu do prymitywnej reklamy.
Reklama: komunikat perswazyjny mający na celu zwrócenie uwagi na produkt, usługę, ideę lub postawę.
Henry Cort: brytyjski wynalazca, opracował proces pudlarski.
Henry Bessemer: brytyjski wynalazca, stworzył metodę taniej i szybkiej produkcji stali (proces bessemerowski).
Zamówienie: dokument określający cechy towarów lub usług, które dostawca ma dostarczyć klientowi.
Bank (banki): samodzielna instytucja finansowa przeprowadzająca transakcje finansowe związane z obiegiem i gromadzeniem pieniądza (operacje pieniężne).
Telewizja kablowa w Chinach – od lat 90. XX wieku telewizja kablowa w Chinach zyskała znaczną popularność.
Art director: zawód w branży reklamowej i w mediach, pracownik działu kreatywnego.
Akumulacja, akumulacja kapitału (ekonomicznego): przeznaczanie zasobów na dalszy rozwój, gromadzenie dochodów w celach inwestycyjnych.
Agregacja: łączenie elementów w konglomerat.
Akwizycja: forma dystrybucji bezpośredniej i aktywizacji sprzedaży obejmująca bezpośredni kontakt pracowników przedsiębiorstwa z nabywcami, przede wszystkim tzw. sprzedaż “od drzwi do drzwi” (w języku angielskim door-to-door selling).
Aida: model reklamy, koncepcja marketingowa. Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pragnienie) i Action (działanie).
Agencja prasowa: wyspecjalizowana instytucja zajmująca się gromadzeniem informacji, opracowywaniem ich oraz dystrybucją.
Agencja informacyjna: wyspecjalizowana instytucja, która zajmują się zbieraniem i opracowywaniem informacji bieżących.
Jednostajność: cecha pasma zdarzeń (działań) lub splotu zdarzeń (działań), taki ciąg zdarzeń lub działań który rozpatrywany w szerszym przedziale czasu składa się z czynów powtarzalnych.
Agencja reklamowa – wyspecjalizowane przedsiębiorstwo zajmujące się organizacją działań marketingowych, w tym zwłaszcza planowaniem, przygotowaniem i realizacją kampanii reklamowych.
Agencja public relations, agencja PR: firma wyspecjalizowana w budowaniu korzystnego wizerunku publicznego osoby, firmy lub instytucji.
Advertorial: ogłoszenie reklamowe naśladująca w formie i treści artykuł dziennikarski.
Administrator sieci: osoba odpowiedzialna za całość funkcjonowania danej sieci komputerowej, utrzymanie jej w stanie zdatnym do użytku i bezpiecznym. Także: zarządca sieci,żargonowo admin, sysadmin, używa się także terminów angielskojęzycznych network administator i supervisor.
Account manager: pracownik działu obsługi klienta odpowiedzialny za bezpośredni kontakt z klientem; także key account manager.
Abonament:rodzaj przedpłaty, pobierana z góry opłata za użytkowanie jakiegoś miejsca lub rzeczy.
DAGMAR – model teoretyczny oddziaływania reklamy na konsumenta.
Asystent : osoba pomagająca specjaliście w wykonywanych przez niego zadaniach; osoba pomagająca przy wykonywaniu danej czynności; określenia dotyczące niektórych zawodów (stanowisko na wyższej uczelni, zawody filmowe).
Arri: niemieckie przedsiębiorstwo produkujące kamery filmowe (w tym Arriflex 35 BL).
Ampex – najstarszy typ magnetowidu studyjnego; amerykańskie przedsiębiorstwo.
Teoria agencji (agency theory, financial agency theory) – teoria ładu korporacyjnego stanowiąca płaszczyznę badawczą relacji (określanych jako związki agencji) między przełożonym (pryncypał, zwierzchnik) a podmiotem określanym jako agent, wykonującym dla przełożonego określone czynności.
Socjologia rachunkowości: subdyscyplina socjologii – badania socjologiczne nad rachunkowością z wielu perspektyw.
Aukcja książek, aukcja bibliofilska – rodzaj aukcji antykwarycznej; aukcja, a więc publiczna sprzedaż za pomocą licytacji, która obejmuje książki i inne materiały pisane i drukowane, takie jak czasopisma, rękopisy, nuty, mapy i ryciny, archiwalia.
Aukcja: publiczna sprzedaż towarów w formie zorganizowanej, tak ruchomości jak i nieruchomości, w której nabywcą zostaje ta osoba, która zaoferuje najwyższą cenę.
Asystent biblioteczny: stanowisko służbowe w grupie bibliotekarzy dyplomowanych, zawód regulowany.
Archiwum zakładowe o powierzonym zasobie archiwalnym: archiwum (archiwum zakładowe) posiadające prawo do przechowywania materiałów w okresie dłuższym niż przewidziany w przepisach.
Archiwum zakładowe, archiwa zakładowe: archiwum przechowujące czasowo materiały jednostki organizacyjnej.
Archiwum przejściowe, archiwa przejściowe: typ archiwum administracyjnego, archiwum służące czasowemu przechowywaniu materiałów archiwalnych.
Archiwum wielozakładowe (archiwa wielozakładowe), archiwum zjednoczone (archiwa zjednoczone): archiwum powołane do przechowywania materiałów wielu twórców zespołów.
Archiwum państwowe, archiwa państwowe: archiwum wchodzące w skład zbiorów państwowych, stanowiące urzędy wiary publicznej o zadaniach określonych ustawowo.
Archiwum podworskie, archiwa podworskie: określenie wprowadzone po 1945 na skonfiskowane archiwa rodowe, rodzinne i gospodarcze.
Archiwum zamknięte, archiwa zamknięte: archiwum, którego zasoby archiwalne składają się wyłącznie z zasobów archiwalnych zamkniętych.
Archiwum gospodarcze, archiwa gospodarcze: archiwum prowadzone przez przedsiębiorstwo, niezależnie od jego statusu własnościowego.
Archiwum otwarte, archiwa otwarte: archiwum składające się z zasobów archiwalnych otwartych, mające prawo kształtowania napływającego zasobu archiwalnego.
Archiwum odbiorcy, archiwa odbiorcy: zespół archiwalny, w skład którego wchodzą jedynie dokumenty otrzymywane. Archiwum odbiorcy i archiwum wystawcy.
Archiwum prywatne, archiwa prywatne: instytucje i zasoby archiwalne powstałe poprzez działalność instytucji i osób prywatnych.
Archiwum, archiwa: miejsce przechowywania materiałów archiwalnych, instytucja i komórka gromadząca archiwalia, budynek archiwum.
Antydatowanie, antedatowanie: opatrywanie dokumentu lub publikacji datą wcześniejszą, niż rzeczywista.
Ankieta: formularz z pytaniami i miejscami na odpowiedzi oraz badania ankietowe prowadzone za pomocą takiego formularza.
Analiza systemowa działalności bibliotecznej: metodyczne badania nad bibliotekami rozumianymi jako całości złożone z powiązanych elementów.
Akcesja, połączenie: w prawie rzeczowym, powstanie nowej rzeczy. Połączenie, przemieszanie się i przetworzenie rzeczy ruchomych.
Absorpcja niepomyślności, także ukrywanie niepewności – zabieg informacyjny polegający na takim przekształceniu niepomyślnej wiadomości, by w informacji przekazywanej dalej stracił ona negatywny charakter.
Agoranomowie: w starożytnej Grecji, zwłaszcza w Atenach, urzędnicy zajmujący się nadzorem targowisk (agora) w tym cen, miar i wag.
Blankiet urzędowy: karta z nazwą urzędu, względnie innej instytucji.
Administracja biblioteczna: zarządzanie sprawami biblioteki w sensie szerokim (organizacja biblioteki) lub wąskim (sprawy gospodarcze i biurowe) .
Adiunkt biblioteczny Adiunkt biblioteczny – stanowisko w służbie bibliotecznej; stanowisko służbowe w grupie bibliotekarzy dyplomowanych. Jest to zawód regulowany, wymaga się wykształcenia wyższego (tytuł magistra, magistra inżyniera, lekarza lub równorzędny), dorobku naukowego lub dydaktycznego w zakresie bibliotekarstwa lub informacji naukowej, znajomości co najmniej jednego języka obcego oraz złożenia egzaminu (względnie uznanie dorobku naukowego i zawodowego zgodnie … Czytaj dalej
Absencja – usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona nieobecność w szkole (absencja szkolna) lub w miejscu pracy (absencja pracownicza).
Backlight: wielkoformatowy nośnik reklamowy podświetlany od tyłu, przeciwieństwo frontlightu. Znaczenie ogólne i filmowo-telewizyjne w języku angielskim.
Agencja sieciowa: międzynarodowa agencja reklamowa złożona z krajowych agencji reklamowych stanowiących jej oddziały.
Racjonalność: racjonalność w metafizyce, racjonalność ontologiczna, racjonalność w kulturze greckiej. Działania racjonalne. Myślenie racjonalne. Racjonalne postępowanie. Racjonalność intersubiektywna, racjonalność substancjalna. Racjonalność ekonomiczna, czyli racjonalność gospodarowania.
Ekonomia języka, ekonomia w języku, ekonomia językowa lub zasada ekonomii języka: tendencja języka do wydajnego, oszczędnego wydatkowania energii w procesach komunikacyjnych.