Analizy Arcydzieł Filmu Fabularnego

“Analizy Arcydzieł Filmu Fabularnego”

Analizy Arcydzieł Filmu Fabularnego“, podtytuł: “Sylwetki artystyczne mistrzów kina” – seria wydawnicza wydawana w Łodzi przez Studio Filmowe “N” (jedynie pierwsza pozycja wydana została przez TKF). Zawiera unikalne na gruncie polskim analizy konkretnych dzieł filmowych (zobacz: analiza filmu), w dużej mierze o charakterze pedagogicznym. Autorem wchodzących w skład serii publikacji był Grzegorz Królikiewicz (1939-2017).

Geneza ukazujących się w ramach serii książek wiąże się z wykładami, które Grzegorz Królikiewicz prowadził w latach 1976-1991 na wydziale reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi w ramach przedmiotu “analizy dzieła filmowego”. Powstałe książki nie są jednak wiernym zapisem wykładów, które stanowiły dla ich autora jedynie inspirację badawczą. Ze względu na różnorodność prezentowanego materiału poszczególne książki serii nie mają też jednolitego charakteru. Tak np. analiza filmu Coppoli “Rozmowa” zawiera streszczenie fabuły filmu, spis scen, przykładową listę montażową wybranej sceny, analizę poszczególnych warstw dzieła oraz streszczenie książki.

Publikacje wydane w ramach serii:

  • Analizy arcydzieł filmowych. Ingmara Bergmana “Szepty i krzyki” i Luisa Bunuela “Tristana”, 1991.
  • Różyczka. Próba analizy filmu “Obywatel Kane” Orsona Wellesa, 1993.
  • Diabeł nas podsłuchuje. Próba analizy filmu Francisa Forda Coppoli “Rozmowa”, 1994.
  • Ostatni sen Bunuela. Próba analizy filmu “Mroczny przedmiot pożądania”, 1994.
  • I góra stoi! Próba analizy filmu “Sobowtór” Akira Kurosawy, 1995.
  • Kłopot z Fellinim. Sylwetka artystyczna, 1995.
  • Ukochany terror. Próba analizy filmu Freda Zinnemanna “Oto jest głowa zdrajcy”, 1996.
  • Wielka kamienna twarz. Próba analizy filmu “Generał” Bustera Keatona, 1996.
  • Anty-Faust. Próba analizy filmu Michelangelo Antonioniego “Zawód reporter”, 1996.