Akumulacja efektów minimalnych

Akumulacja efektów minimalnych – termin odnoszący się do oddziaływania mediów w czasie, jeden z wyróżnianych skutków oddziaływania mediów. Akumulacja minimalnych efektów rozumiana jest tutaj jako zbiorczy wpływ drobnych bodźców dostarczanych  w sposób systematyczny odbiorcy komunikatu przez długi czas.


Porównaj: akumulacja w sensie ekonomicznym, z odniesieniami do innych znaczeń.

Wiele bodźców media dostarczają odbiorcom stopniowo, dawkując je. Odbiorca nie dostrzega ich w sposób świadomy, ale rejestruje je. Nagromadzenie drobnych bodźców zarejestrowanych przez podświadomość odbiorcy komunikatu przeradza się po upływie określonego czasu w wyraźnie określoną relację na przekaz.

Podobny charakter ma teoria efektów minimalnych, którą przedstawił Joseph Klapper (minimal effects hypothesis, minimal effects paradigm). Według Klappera media nie oddziałują na odbiorcę bezpośrednio.  Sposób interpretacji treści dostarczanych przez mass media zależny jest od tego, jak interpretują je odbiorcy. Media oddziałują powoli, jedynie łącznie z innymi czynnikami, takimi jak predyspozycje osobiste, normy społeczne i struktura ekonomiczna obiegu informacji. Media oddziałują więc według Klappera w myśl maksymy “kropla drąży skałę” jedynie wzmacniając istniejące już uprzednio przekonania polityczne odbiorców.


Tagi
Encyklopedia literaturyEncyklopedia politologiiEncyklopedia socjologii

Dodaj komentarz